تبلیغات
فکری نو { آشـ ـیــ ـانـ ـه اے بـ ـراے پـ ـرواز ! } - علیلو: گره کور خودروسازی در ساختار سیاسی این صنعت نهفته است/ گفته بودند نمی گذاریم از اینجا 206 خارج شود!
چهارشنبه 10 تیر 1394  02:25 ب.ظ    ویرایش: جمعه 3 مهر 1394 03:36 ب.ظ

 قطعه سازان آذربایجان شرقی دچار روزمرگی شده اند/
علیلو: گره کور خودروسازی در ساختار سیاسی این صنعت نهفته است/ گفته بودند نمی گذاریم از اینجا 206 خارج شود!


عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: قابلیت های تکنولوژیکی آذربایجان شرقی تحقیقاً پاسخگوی نیازهای آینده نسل جدید خودروها است.

به گزارش سرویس اقتصادی نصرنیوز، «علی علیلو» با گفتن اینکه ما به گره های کور صنعت خودروسازی رسیده ایم، به خبرنگار نصرنیوز گفت: گره کور صنعت خودروسازی در ساختار سیاسی این صنعت نهفته است؛ خودروسازی ایران نمی توان با مدیریت سیاسی به جایگاه خودش برسد.

وی با تاکید بر اینکه یک بنگاه اقتصادی که دچار مدیریت سیاسی شد، دیگر نمی تواند بنگاه اقتصادی باشد، گفت: صنایع خودروسازی باید در دست سرمایه‌گذار، صنعت گر و تولیدکننده باشد.

نماینده مردم شبستر به الزامات رشد این صنعت اشاره نمود و با ذکر اینکه خودروسازان ما باید درون زا و برون زا باشند، گفت: خودروسازان باید تکنولوژی و نیروهای متخصص داخلی استفاده کنند تا ضمن شکوفایی استعدادهای متخصصان داخلی بتوانیم شاهد رشد صنعت خودروسازی کشورمان باشیم؛ این البته به معنای چشم پوشی از تکنولوژی خارجی نیست و باید در رابطه تعامل خوبی با جهان داشته باشیم.

وی با اشاره به نتایج تحقیق و تفحص از خودروسازان، گفت: من در زمان احمدی نژاد بیشترین انتقادها را نسبت به مدیریت این بخش داشتم و اتفاقاً قریب به اتفاق کسانی هم که در تحقیق و تفحص مجلس محل سوال واقع شده اند مدیران دوره آقای احمدی نژاد هستند.

* عنوان قطب سوم خودروسازی شایسته تبریز است

این عضو کمیسیون صنایع مجلس، آذربایجان شرقی را قطب مهم صنعت خودروسازی کشور شمرد و گفت: واژه قطب سوم خودروسازی برای اولین بار در جریان تحقیق و تفحص از سوی ما استفاده شد و مخاطب آن هم صنایع آذربایجان شرقی بود؛ ما این عنوان را بر مبنای قابلیت بی نظیر آذربایجان شرقی برای تحقق قطب خودروسازی منطقه به کار بردیم.

علیلو تاکید کرد: ما بر روی این امر تاکید داریم،  نه بر اساس احساسات ناسیونالیستی، بلکه آذربایجان شرقی واقعا و قطعا یکی از بزرگترین مزایای خودروسازی کشور را دارد و حرکت احیای صنعت خودروسازی در آذربایجان شرقی شروع شده است.

* قطعه سازان آذربایجان شرقی دچار روزمرگی شده اند

وی با بیان اینکه نباید قابلیت صنایع آذربایجان شرقی در روزمرگی تلف شود، گفت: در نشستی که با قطعه سازان استان داشتم متوجه این مشکل شدم که قطعه سازان ما دچار روزمرگی شده اند؛ باید از این بگذریم که از خودروهای موجود یکی را هم ما تولید کنیم؛ نه! امروز خودروسازی به سمت خودروهای هیبریدی می رود. باید خودمان را تقویت کنیم و به این سمت حرکت کنیم.

1772.jpg

* قابلیت های تکنولوژیکی آذربایجان شرقی پاسخگوی نیاز نسل جدید خودروها

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه قابلیت های تکنولوژیکی آذربایجان شرقی تحقیقاً پاسخگوی نیازهای آینده نسل جدید خودروها است، گفت: امروز شرکت های دانش بنیان ما به حرکت صنایع خودروسازی و قطعه سازی ما جهت می دهند؛ دیگر گذشت زمان خودروهای احتراق داخلی. مبتکر خودروی هیبریدی که روی تندر 90 پیاده شده، یکی از کارشناسان زبده تبریزی است. ما به دنبال کنفرانسی در این خصوص هستیم تا پتانسیل های آذربایجان شرقی را شناسایی و پیاده سازی کنیم و این کار شروع شده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: قطب سوم خودروسازی ایران جز در تبریز نمی تواند تحقق پیدا کند. اینکه در تبلیغات رسانه ای سایر شهرها به عنوان قطب سوم مطرح می شود، امری نشدنی و توجیه ناپذیر است.

* باید زنجیره ارزش خودرو در تبریز تکمیل شود

علیلو با تاکید بر تکمیل زنجیره های تولید خودرو در آذربایجان شرقی گفت: باید زنجیره ارزش خودرو در تبریز تکمیل شود، زنجیره هایی که ناقص هستند باید سریع ایجاد و راه اندازی شوند. حرکت تبدیل آذربایجان شرقی به قطب خودروسازی منطقه به کسی متکی نیست و به نتیجه خواهد رسید؛ در این مسیر حتما باید از نیروهای جوان و متخصص استفاده شود.

1885.jpg

او گفت: دیگر زمان خودروهای احتراق داخلی گذشته و ما به سمتی باید حرکت کنیم که در اروپا و کره جنوبی برنامه ریزی می شود.

* گفته بودند نمی گذاریم از اینجا 206 خارج شود!

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص برخی موانع غیر فنی و غیر اقتصادی در راه توسعه این صنعت در آذربایجان شرقی، گفت: مافیای خودروسازی را خودمان ایجاد و بزرگ کرده ایم، کسی نمی تواند مقابل توسعه ما قد علم کند.

علیلو در خصوص وضعیت "ایران خودروی آذربایجان" نیز گفت: در بحث ایران خودروی آذربایجان، می بینیم که مزیت های این شرکت از خود ایران خودروی تهران هم بزرگ تر است. این سرمایه مردم است و نباید معطل بماند؛ در این خصوص من به پرونده این شرکت مراجعه کردم و دیدم بر خلاف برخی گفته ها، موانع غیر فنی در مقابل راه اندازی این کارخانه قرار گرفته بود. در این رابطه کسانی باج خواهی کرده بودند و گفته بودند نمی گذاریم از اینجا 206 خارج شود!

او گفت: بحمدلله وضعیت این شرکت هم رو به سامان یافتن است و قرار است با مشارکت شرکای خارجی قدم های بسیار بزرگی برای توسعه صنعت خودروسازی استان توسط این شرکت برداشته شود. هدف نهایی این مجموعه طراحی پلتفرم صفر تا صد است.

* نقش بسیار پر رنگ شرکت های دانش بنیان

این نماینده مجلس تاکید کرد: صنعت خودروسازی آذربایجان راه خود را خواهد رفت، شکی ندارم در آینده با اتکاء به توانایی های متخصصین بومی حرف های زیادی در زمینه تولید نسل جدید خودروها در آذربایجان شرقی خواهیم داشت.

36411.jpg

علیلو به نقش بسیار پر رنگ شرکت های دانش بنیان در این زمینه اشاره کرد و گفت: شرکت دانش بنیان اساساً رویکردش به سمت فناوری های نو است و چندین شرکت قدر در این زمینه ایجاد شده و فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: باید پژوهشکده خودرو در دانشگاه تبریز ایجاد شود و داده ها و فناوری های روز در آن جمع بندی شود. دانشگاه باید در کنار صنعت و پشتیبان آن باشد و با پیوند این دو شاهد شکوفایی صنعت و دانشگاه مان خواهیم بود.

گفتگو از محمد سهرابی
منتشر شده در نصرنیوز

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

فکری نو { آشـ ـیــ ـانـ ـه اے بـ ـراے پـ ـرواز ! }

تا آزادی در انتقاد نباشد، ستایش ارزنده ای نیز وجود نخواهد داشت