تبلیغات
فکری نو { آشـ ـیــ ـانـ ـه اے بـ ـراے پـ ـرواز ! } - قوانین غلط کمر صنعت کشور را شکستند/ ماشین سازی تبریز را ملی کنید
جمعه 20 شهریور 1394  11:40 ب.ظ    ویرایش: پنجشنبه 10 دی 1394 12:47 ق.ظ

 هشدارهای "خادمی" نسبت به اجرای غیر اصولی قانون اصل 44 در گفتگو با «نصر»؛
قانون خصوصی سازی، قانون خوبی نیست/ قوانین غلط کمر صنعت کشور را شکستند/ ماشین سازی تبریز را ملی کنید



مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز گفت: سازمان خصوصی سازی عاملی برای انهدام ماشین سازی شده، البته نه خود سازمان خصوصی سازی، بلکه قوانینی که برای این سازمان تصویب شده عامل این درد است.

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، اجرای کج دار و مریز اصل 44 قانون اساسی حالا دیگر صدای خیلی از فعالان اقتصادی کشور را در آورده و انتقادهای اساسی به سازمان خصوصی سازی کشور وارد کرده است. اجرای نا صحیح این اصل از قانون اساسی در استان های صنعتی به مانند آذربایجان شرقی لطمات و صدمات بیشتری به بدنه صنعت و اقتصاد کشور وارد کرده و موجب نگرانی عمیق ناظران امر شده است.

تبریز صنعتی به واسطه واگذاری غیر اصولی کارخانه های مادر صنعتی اش به دست افراد نا اهل، به جای رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی، در سال های اخیر شاهد پسرفت در این بخش بوده است و این روند علاوه بر تخریب زیرساخت های صنعتی تبریز، سبب افزایش آمار بیکاری آذربایجان شرقی شده است.

واگذاری کارخانه های مادر صنعتی به دست افراد نا اهل، علاوه بر موارد مطرح شده، موجب ایجاد مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز شده است و در صورت ادامه چنین روندی، بعید نیست که کار به مباحث سیاسی هم کشیده شود!

بلبرینگ سازی تبریز، کمپرسورسازی تبریز، لیفتراک سازی سهند، ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی، بنیان دیزل و... از جمله کارخانه های بزرگی هستند که پس از واگذاری غیر اصولی با وضعیت بحرانی مواجه شده و کارشان به تعدیل نیرو، تعطیلی بخشی از خطوط تولید، انتقال ماشین آلات و تکنولوژی تولید به استان های دیگر، تعطیلی کامل و اخیراً حتی به تغییر کاربری نیز کشیده است!

اما گروه ماشین سازی تبریز، ورای دیگر کارخانجات است و از آن به عنوان مادرِ کارخانجات مادر صنعتی یاد می شود. کارخانه ای که بنیان صنعتی شدن تبریز و ایران را گذاشته، حالا سال هاست که درگیر مسئله واگذاری به بخش خصوصی است و در این گیر و دار نه تنها واگذار نشده، بلکه با فریز شدن فعالیت های مدیریتی این کارخانه، ادامه روند تولید و رقابت پذیری ماشین سازی تبریز با دشواری های جان کاهی روبرو گشته است.

پایگاه تحلیلی، خبری نصر (نگاه صریح رسانه) در ادامه پیگیری های خود از وضعیت صنایع بزرگ استان، وضعیت گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز را در گفت‌و‌گو با مدیرعامل کارخانه مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

***

«میر علی‌اکبر اصل خادمی» انتقادهای تندی به نحوه اجرای اصل 44 قانون اساسی وارد کرده و ادامه این راه ناصواب را موجب از بین رفتن ماشین سازی تبریز و دیگر صنایع مادر دانسته است.

* نه! قانون خصوصی سازی، قانون خوبی نیست

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز در خصوص وضعیت کنونی این شرکت، از انجام ارزیابی مجدد توسط سازمان خصوصی سازی از این شرکت خبر می دهد و می گوید: «از زمانی که من در خدمت ماشین سازی تبریز هستم، این چهارمین ارزیابی است که انجام می گیرد، شاید 10 یا 12 بار هم آگهی مزایده ماشین سازی در روزنامه ها چاپ شده است، اما تا امروز به فروش نرفته است.»

اما اینکه کارخانه ای به عظمت ماشین سازی تبریز بخواهد از طریق «مزایده» واگذار شود، قطعاً از شان جایگاه این صنعت مادر به دور است و نگاه غلط مدیران بالا دستی را به این صنعت می رساند؛ یعنی هر کسی پول بیشتری پرداخت کرد، صاحب سرمایه ملی مردم ایران خواهد شد! خادمی در این خصوص می گوید: «ببینید، ما نامه هایی به سازمان خصوصی سازی نوشته و آنچه به طور اخص مطرح کرده ایم، دقت در صلاحیت خریدار است، اما سازمان خصوصی سازی این درخواست ما را رد کرده و گفته که طبق آئین نامه سازمان خصوصی سازی، ماشین سازی واگذار خواهد شد.»

وی با بیان اینکه در قانون خصوصی سازی این اصل مهم نادیده گرفته شده است، می گوید: «من سعی نمی کنم به مسائل سیاسی وارد شوم و بیشتر سعی می کنم متمرکز در تولید کارخانه باشم. سازمان خصوصی سازی چهارچوبی دارد و این چهارچوب قانونی را مجلس تصویب کرده است، اما درباره اینکه این قانون خوب است یا بد، باید بگویم این قانون خوبی نیست. قانون خصوصی سازی طوری نوشته شده که مثلاً ماشین سازی در 13 سال گذشته به فروش نرفته و در این 13 سال از این کارخانه نه یک ماشین فرسوده خارج شده و نه یک ماشین نو جایگزین آن شده است. ببینید، کشورهایی که دارای صنایع ساخت ماشین افزار هستند، دوره تولد خط تولید 5 ساله دارند، یعنی از هر 5 سال خط تولید باید کاملاً نوسازی شود، اما 13 سال است اینجا یک ماشین نو وارد نشده است و این هنر کارگران و مهندسان ماشین سازی تبریز است که توانسته ایم با این وضعیت 14 نوع محصول جدید تولید و صادرات کنیم.»

* چرا اجازه نمی دهید کارمان را انجام دهیم؟

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز در ادامه با انتقاد شدید از وضعیت فعلی خصوصی سازی و روند ناصواب آن، می گوید: «سازمان خصوصی سازی عاملی برای انهدام ماشین سازی شده، البته نه خود سازمان خصوصی سازی، بلکه قوانینی که برای این سازمان تصویب شده عامل این درد است. اینجا یک مسئله هست؛ آقایان اگر می خواهید اینجا را بفروشید، خب بسم الله، اگر نه چرا اجازه نمی دهید کارمان را انجام دهیم؟ روال پیش گرفته شده هر چه باشد، موجب از دست رفتن ماشین سازی می شود. البته از زمانی که آقای پورحسینی به سازمان خصوصی سازی آمده، کمک زیادی به ما کرده است و ما دائماً در ارتباط هستیم. آخرین درخواستی که کرده بودیم، دریافت وام برای سرمایه در گردش کارخانه است که با آن مخالفت شده است و علت آن را هم در حال ارزیابی بودن کارخانه مطرح کرده اند.»

آقای مهندس خادمی در ادامه با هشدار نسبت به ادامه این وضعیت، گفت: «در ظاهر حرف سازمان خصوصی سازی منطقی است، اما در اصل مجموعه ماشین سازی دارد از دست می رود؛ همه با من قانونی برخورد می کند، اما این هم طبیعت بازار رقابتی است که رقبای چینی من در بازار الان سوار بر بازار شده اند و ماشین سازی دارد از دست می رود. ما حصل قوانین غلط خصوصی سازی کشور، این بوده که ماشین سازی دارد از دست می رود. همانند کمپرسورسازی، همانند لیفتراک سازی، همانند بنیان دیزل، همانند ماشین آلات صنعتی و همانند شرکت های دیگر مادر که هر چقدر بخواهید مثال میزنم؛ اما فرقشان این است که آنها بعد از واگذاری از بین رفتند، ولی ماشین سازی قبل از واگذاری دارد از بین می رود.»

* قوانین غلط کمر صنعت کشور را شکستند

وی در ادامه از لزوم نوسازی خطوط تولید کارخانه می گوید و ادامه می دهد: «ببینید امروز 65 درصد سرمایه ماشین سازی غیر مولد است؛ سازمان خصوصی سازی 362 میلیارد تومان برای زمین ائل گؤلی ماشین سازی قیمت گذاشته و 250 میلیارد برای کل ماشین سازی! روز به روز قیمت انرژی بالا می رود و این یعنی من باید خط تولیدم را نوسازی کنم. امروز بازار در رکود سنگینی به سر می برد، من نقدینگی لازم دارم تا خط تولیدم، کارگرم و مهندسم را حفظ کنم. از کجا بیاورم؟ قبل از اینکه به بانک بروم، بانک مرکزی به همه بانک ها ابلاغ کرده که ماشین سازی تبریز در حال واگذاری است و نمی توانید ریالی به این شرکت وام بدهید! چکار کنم؟ به عنوان یک مدیر کدام معجزه را انجام دهم تا ماشین سازی را سرپا نگه دارم؟ جالب است که هیچ کس هم مقصر نیست! قوانین غلط کمر صنعت کشور را شکستند. در هر صورت اگر قرار است ماشین سازی واگذار شود، باید به اهلش واگذار شود، وگرنه به مانند واگذاری های گذشته با شکست مواجه خواهد شد و ماشین سازی را نابود خواهند کرد.»

* می خواهند به هر نحوی ماشین سازی را بفروشند

مدیرعامل گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز از رفتار سازمان خصوصی سازی با این شرکت مستاصل مانده و می گوید: «در قانون پنجم توسعه باید همه واحدها به فروش بروند؛ یعنی تا آخر امسال. از طرف دیگر هم سازمان خصوصی سازی تلاش می کند به هر نحو ممکن ماشین سازی را به فروش برساند. در واقعیت نمی دانیم چه کنیم؟ اینکه کارگرم حقوقش عقب مانده، نمی دانم چه کنم، اینکه تولید متوقف شده نمی دانم چه کنم، هر چه می خواهم انجام دهم سازمان خصوصی سازی دستم را می بندد. یک کلمه: می گویند هیچ کاری نمی توانید انجام دهید! چکار کنیم؟»

خادمی در ادامه از رشد صادرات ماشین سازی تبریز به ترکیه و کشورهای اروپایی خبر داده می گوید: «سال گذشته 50 درصد فروش ماشین سازی از قبال صادرات بوده و اگر تا امروز هم سر پا هستیم از قبال صادرات است؛ فقط با ترکیه بالغ بر حول و حوش 3 میلیون دلار قرارداد داریم که با نا امن شدن شرق ترکیه یک هفته محموله صادراتی ماشین سازی پشت مرزهای ترکیه مانده بود.»

* ماشین سازی دارد نابود می شود

وی با ذکر اینکه پیگیری های نمایندگان مجلس هم در این خصوص به بن بست خورده، گفت: «به چه کسی دردمان را بگوییم؟ معاون اول رئیس جمهور نامه نوشته مشکل حل نشده. به نمایندگان مجلس هم گفته ایم و کسی نمانده که مسئله ماشین سازی را پیگیری نکرده باشد، اما پیگیری های هر کدام به سازمان خصوصی سازی رسیده، با بن بست مواجه شده است. ما با لابی گری های خودمانی ماشین سازی را سرپا نگه داشته ایم. وزیر صنعت و رئیس سازمان ایدرو دستور داده و نامه نوشته برای معاون اول رئیس جمهور که ماشین سازی حمایت شود. نمایندگان مجلس از جمله آقایان پزشکیان، فرهنگی، رحمانی، علیلو، فتحی پور، حسن نژاد و... همه برای حل مشکل ماشین سازی تلاش کرده اند، اما تا کار به سازمان خصوصی سازی رسیده، متوقف شده است. آقای پورحسینی به نمایندگان مجلس گفته مگر خود شما تصویب نکردید که ما این کار را انجام دهیم؟! اما این وسط دارد ماشین سازی نابود می شود، 850 کارگر ماشین سازی دارند بیکار می شوند و... ما داریم تاوان کدام گناهمان را پس می دهیم؟ کارگر من چه گناهی دارد دست خالی و گریان به خانه اش برود؟ از ماه گذشته نتوانسته ایم حقوق کارگران را پرداخت کنیم.»

* با تمام تواضع از رئیس جمهور روحانی تقاضای استمداد می کنم

مدیرعامل گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز از رئیس جمهور روحانی استمداد کرد و گفت: «دولت، دولت تدبیر و امید است؛ باید برای این وضعیت زجرآور تدبیر کرد، باید در صنعت کشور امید ایجاد شود. من از آقای رئیس جمهور با تمام تواضع به عنوان یک مدیر و جانبازی که سال هاست برای این کشور خدمت کرده، تقاضا می کنم به داد ماشین سازی برسند. از مجلس شورای اسلامی و دولت محترم عاجزانه تقاضا می کنم به داد صنعت مادر ماشین سازی تبریز برسند، به ما امیدواری بدهند و دلگرممان کنند. من این تقاضا را عاجزانه مطرح می کنم. ماشین سازی تبریز دارد از دست می رود.»

خادمی به فعالیت موفق ماشین سازی اشاره می کند و می گوید: «تا سال 93 تسویه حساب دارایی، تامین اجتماعی، ارزش افزوده و... داریم؛ یک ریال به بانک ها بدهی نداریم. ما چه گناهی داریم که باید اینگونه بمیریم و از بین برویم؟ 4 ماه قبل پنج میلیارد تومان سرمایه در گردش می خواستیم، الان 10 میلیارد لازم داریم. برای مجموعه به این بزرگی 10 میلیارد وام می خواهیم، اما نمی توانیم بگیریم. کارگر من، مدیر و مهندس من و خود من در عین شایستگی داریم اینجا می میریم. من بعد از سال ها خدمت شب ها خوابم نمی برد، ما چه کردیم با این کشور؟ در دوران مدیریتم صنایع ریلی تبریز را با تمام افتخار به سازمان خصوصی سازی واگذار کردم، «جمکو» را همین طور؛ شب و روزم را هم در ماشین سازی گذاشته ام، اما بدون اینکه خودم، کارگرم و مدیرانم لطمه ای به آن وارد کنیم داریم ایستاده جان می دهیم. قرار بود صنعت کشور ما به اینجا برسد؟ چه پاسخی خواهیم داشت نزد خدا؟ ماشین سازی دارد در اوج جان می دهد، رگ ماشین سازی را زده اند.»

* دشمن کیست؟

وی به رکود سنگین اقتصادی کشور اشاره می کند و می گوید: «امسال به دلیل رکود حاکم در کشور، فروش چندانی در بازار داخلی نداشته ایم و ماشین سازی عمدتاً محصولاتش را صادر کرده، اما نا امنی های کشورهای منطقه دارد مانع صادرات ما می شود، پس امروز باید از ماشین سازی حمایت شود. از کسی پول نمی خواهیم، می گوییم اجازه دهید از زمین ائل گؤلی ماشین سازی بفروشیم و در خود کارخانه سرمایه گذاری کنیم، اما اجازه نمی دهند. امروز مهم این است که 850 نفر از اینجا نان می برند، اما روند این است که ماشین سازی تعطیل و از بین برود. چرا این طور می کنید؟ دشمن کیست؟ دشمنان اصلی کشور کیستند؟ امریکا؟ خیر ثابت کردیم که امریکا را از پای در آوردیم، اما از دیگر سوی امروز ثابت کردیم که دشمن اصلی کشور خودمان هستیم. برخی ها راضی هستند 850 نفر کارشان را از دست بدهند و عوض کار در کارخانه در بیرون دنبال کارهای دیگر بروند. این یعنی افزایش آسیب های اجتماعی و هزار مشکل دیگر. چرا این کارها انجام می شود؟ چه کسانی این کارها را انجام می دهند؟ پس چه کسی قرار است به داد ما برسد؟ یک نفر بیاید به حرف ما گوش کند. راستی چه کسی را می توانیم محکوم کنیم؟ فقط این را می توانم بگویم که در کشور یک سری افراد دست به دست هم داده اند تا صنعت کشور را زمین بزنند، دشمن درون مرزهای کشور است.»

میر علی‌اکبر خادمی در ادامه گفتگویش با خبرنگار نصر تاکید می کند که باید همه مدیران اقتصادی سررشته ای از صنعت داشته باشند و دغدغه این بخش را داشته باشند؛ او می گوید: «کسی باید در مدیریت ها باشد که نیّت حمایت از صنعت داشته باشد، مثلا آقای نعمت زاده عمرش را برای صنعت کشور گذاشته، اما عواملی که در این طرف و آن طرف هستند مانند خصوصی سازی، بانک ها، بورس، گمرک، حمل و نقل، بازار و.. باید از صنعت سررشته داشته باشند.»

* هدف از واگذاری ها توسعه کارخانه ها بود یا پاساژ کردن کارخانه ها؟

وی در خصوص شکست دولت در اجرای اصل 44 قانون اساسی، گفت: «این را من نمی گویم، رهبر انقلاب هم تاکید کرده اند که روش اجرای اصل 44 اصلاح شود. امروز از هر کس بپرسید، می گوید که واگذاری های دولت موفق نبوده است. هدف از واگذاری ها چه بود؟ توسعه کارخانه ها یا پاساژ کردن کارخانه ها؟ حرف ما این است. از واگذاری به دنبال چه هستیم؟ رهبری تاکید کردند که هدف از این واگذاری ها توسعه، نوآوری، بهره وری بیشتر و کوچک سازی دولت است.. چه کسی راضی است یک واحد صنعتی تعطیل شود؟ بدون تعارف باید جلوی این حماقت ها گرفته شود.»

* برای واگذاری ها دادگاه تشکیل بدهید

خادمی درباره پروسه طولانی واگذاری ماشین سازی با چهره ای بر افروخته می گوید: «آقای محترم 13 سال است که ماشین سازی را نتوانسته ای واگذار کنی، چرا قبول نمی کنی؟ ماشین سازی امروز به دلیل این وضعیت رو به زوال است، عاملش هم قوانین غلط حاکم در کشور است. چه کسی پاسخ خواهد داد؟ شما به عنوان یک رسانه تاثیرگذار بروید پیگیری کنید. در دادگاه تاریخ این ها پرسیده خواهد شد. دولت های گذشته را به میز محاکمه بکشید، بپرسید چرا اینطور کردند؟ باید جواب بدهند. برای واگذاری ها دادگاه تشکیل بدهید، حداقل جوابگو باشند.»

* ماشین سازی تبریز را ملی کنید

مدیرعامل گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز در پاسخ به این سوال خبرنگار نصر که چرا نباید کارخانه های مادر صنعتی ملی شوند؟ گفت: « شما به عنوان خبرنگار این پیشنهاد را مطرح می کنید، اتفاقاً من پیشنهاد مشابهی را مطرح کردم که ماشین سازی به صورت سهامی عام واگذار شود و سهامش را همین مردم تبریز خریداری کنند، سهام را به مردم بدهند و ماشین سازی به عنوان یک صنعت مادر ملی شود

میر علی‌اکبر اصل خادمی در پایان به ظرفیت های عظیم توسعه و رشد ماشین سازی اشاره و طرح اماده مربوطه آن اشاره کرد و خطاب به عاملان وضعیت کنونی گفت: «چه اصراری دارید زمین ائل گولی ماشین سازی فروخته شود و برود خزانه و در جاهای دیگر هزینه شود؟ چرا اجازه نمی دهند زمین ماشین سازی فروخته شود و برای توسعه کارخانه ماشین سازی هزینه شود؟ من برای نوسازی ماشین سازی طرح داده ام؛ بدون هیچ نیازی به منابع دولتی و بانکی ما می توانیم با بازسازی ماشین سازی برای 10 هزار نفر شغل ایجاد کنیم. چرا با این طرح موافقت نمی شود؟ کجای اصل 44 گفته شده کارخانه نباید بازسازی و نوسازی شود؟ ماده 19 و تبصره «ب» همین قانون می گوید کارخانه هایی که ضررده هستند، بازسازی و نوسازی شوند بعد واگذار شوند. همین قانون معیوب را هم به درستی اجرا نمی کنند. من قول می دهم با موافقت با این طرح برای 10 هزار نفر شغل ایجاد کنیم، چرا اصرار می کنند این کارخانه با این این وضعیت فروخته شود؟ ببینید کجا جهان چنین برخوردی با صنعت ملی شان می کنند؟»


گفتگو از محمد سهرابی

منتشر شده در نصرنیوز

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

فکری نو { آشـ ـیــ ـانـ ـه اے بـ ـراے پـ ـرواز ! }

تا آزادی در انتقاد نباشد، ستایش ارزنده ای نیز وجود نخواهد داشت