تبلیغات
فکری نو { آشـ ـیــ ـانـ ـه اے بـ ـراے پـ ـرواز ! } - وضعیت قرمز؛ ماشین سازی تبریز در حال فروپاشی است/ ماشین سازی باید از لیست واگذاری ها خارج شود
پنجشنبه 7 آبان 1394  04:23 ب.ظ    ویرایش: دوشنبه 17 اسفند 1394 04:28 ب.ظ

در گفتگوی نصر با اعضای شورای اسلامی کار ماشین سازی تبریز مطرح شد:
وضعیت قرمز؛ ماشین سازی تبریز در حال فروپاشی است/ ماشین سازی باید از لیست واگذاری ها خارج شود



رئیس شورای اسلامی کار گروه مادر تخصصی ماشین سازی تبریز گفت: در بحث واگذاری صنایع، اهلیت و سنخیت وجود دارد، اما متاسفانه هیات واگذاری تصویب نکرد که این مهم در مورد ماشین سازی اجرایی شود.

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، مسئله واگذاری های اصل 44 و عملکرد سوال برانگیز سازمان خصوصی سازی در این رابطه مدت هاست که به یکی از دغدغه ها و نگرانی های فعالین بخش صنعت تبدیل شده است.

شکست دولت در واگذاری های صنایع بزرگ به بخش خصوصی حالا به قیمت از دست رفتن بخش بزرگی از توان صنعتی کشورمان تمام شده و هزاران نفر را از کار خود بیکار کرده است که همه فعالین این بخش نمونه های متعددی از واگذاری های مشکل دار و ناموفق صنایع را در ذهن خود دارند.

این روزها بحث واگذاری گروه مادر تخصصی ماشین سازی تبریز بحث داغ فعالین این بخش است؛ در حالی که فعالان صنعتی می گویند ماشین سازی تبریز به سبب مادر تخصصی بودنش نمی تواند در لیست واگذاری ها قرار بگیرد، اما سازمان خصوصی سازی تاکید دارد به هر قیمتی که شده این شرکت را واگذار کند!

همین دیروز بود که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در حضور نمایندگان رسانه ها گفت: «به صراحت می گویم که در واگذاری واحدهای صنعتی و تولیدی دولتی به بخش خصوصی اشتباه کردیم؛ ما در این خصوص دچار سطحی نگری شدیم و فکر کردیم با این کار می توان دولت را کوچک کرد، در حالی که باید به بخش خصوصی کمک می کردیم تا خودش بزرگ شود. ما در گذشته در اجرای اصل 44 دچار اشتباه محاسباتی شده ایم و نباید واحدهای صنعتی و تولیدی را واگذار می کردیم. ما در گذشته به گمان کوچک کردن دولت و تقویت بخش خصوصی، کارخانه های بزرگ را به بخش غیر دولتی واگذار کردیم، در حالی که باید فضا را آماده می کردیم تا بخش خصوصی خودش رشد کند، بزرگ شود و در یک اقتصاد بزرگ سهم دولت کمتر شود.»

داوود بهبودی در ادامه افزود: «ما دیگر به سراغ فروختن کارخانه های دولتی نخواهیم رفت؛ البته دیگر چیزی نمانده که بفروشیم!»

پایگاه تحلیلی، خبری نصر (نگاه صریح رسانه) برای بررسی بیشتر این موضوع، به سراغ اعضای شورای اسلامی کار شرکت مادر تخصصی ماشین سازی تبریز رفته است. آن ها دغدغه های مقدسی دارند که باید شنید.

* 14 سال است که ماشین سازی تبریز را محاصره کرده اند

«سید محمدعلی کباری» رئیس شورای اسلامی کار ماشین سازی تبریز می گوید: «دغدغه ای که ما در ماشین سازی 14 سال است داریم، بحث واگذاری هست. به خصوصی سازی می رویم، می گویند شما در حال واگذاری هستید و نمی شود هیچ کمکی به شما انجام شود، به سازمان گسترش (ایدرو) می رویم می گویند شما در حال واگذاری هستید و کاری از دست ما بر نمی آید! این وسط فقط کارگر له می شود و کارخانه تضعیف می شود و نوعی انرژی منفی در کارخانه ایجاد می شود.»

او می گوید: «سال هاست که ماشین سازی تبریز معمار صنعت ایران بوده؛ چه در صنایع خودروسازی، چه صنایع نظامی و... امروز ماشین سازی تبریز غم انگیزترین روزهای خودش را سپری می کند. الان وقت کمک به ماشین سازی تبریز است، اگر می خواهیم به صنعت آذربایجان و ایران کمک کنیم، باید به ماشین سازی کمک کنیم. این همه به شرکت های دانش بنیان توجه می شود، ای کاش لااقل ماشین سازی تبریز هم در حد شرکت های دانش بنیان دیده شود.»

* ماشین سازی تبریز در حال فروپاشی است

کباری از تضعیف جایگاه صنعت در تبریز می گوید و ادامه می دهد: «مسئولان چیزی می گویند و چیز دیگری عمل می کنند. ما در عمل چیزی از حمایت مسئولان استان از صنعت ندیده ایم. جالب است بدانید از صنایع تبریز، فقط ماشین سازی تبریز در نمایشگاه صنعت تهران حضور داشت. انتظار ما از مسئولین استان این است که به کمک ماشین سازی تبریز بیایند. ماشین سازی تبریز در حال فروپاشی است، در استان های دیگر در زمینه صنعت در حال رشد هستند، اما ما داریم داشته های خودمان را هم از دست می دهیم.»

وی با بیان اینکه در غرب آسیا تنها تولیدکننده ماشین ابزار، فقط ماشین سازی تبریز است، می گوید: «بقیه شرکت ها واردکننده و مونتاژکننده ماشین های چینی هستند. امروز کسی قدر ماشین سازی را نمی داند. بدانید کارگر ماشین سازی تا امروز به هر نحو با مشکلات کنار آمده، اما دیگر صحنه های گریه آوری در ماشین سازی دیده می شود. کارگر با نان خشک روزش را سپری می کند.»

رئیس شورای کار ماشین سازی تبریز ادامه می دهد: «آیا مسئولان استان ارزشی برای ماشین سازی قائل هستند؟ حتما باید مشکلی در کارخانه پیش بیاید تا مسئولان پای صحبت های کارگران بنشینند؟ کارگر به حداقل حقوقش راضی است، آن هم کارگران ماشین سازی که واقعا متعصبند و با جان و دل برای ماشین سازی تبریز کار می کنند.»

* وضعیت قرمز در ماشین سازی تبریز

کباری اضافه می کند: «ما از نمایندگان مجلس تشکر می کنیم که تا امروز ما را همراهی کرده اند و تنها نگذاشته اند، اما بیشتر از این ها از نمایندگان مجلس انتظار همراهی داریم. تنها امید ما نمایندگان هستند، مسئولین استان ما را فراموش کرده اند. وضعیت ماشن سازی واقعاً بحرانی است، اگر تا دیروز وضعیت زرد حاکم بود، امروز وضعیت قرمز در کارخانه حاکم شده است. ما به مسئولان نمی گوییم به ما پول بدهند، اجازه دهند کار کنیم و خودمان از پس حل مشکلات بر می آییم، آنها به ما اجازه نمی دهند کار کنیم.»

وی ادامه می دهد: «ما انتظار داریم مشکلات ما اطلاع رسانی شود و ما از رسانه شما تشکر می کنیم که پیش قدم شده اید. سازمان گسترش آماده کمک به ماشین سازی است، اما مسئولین استان آنطور که باید حمایت نمی کنند و پیگیر مسائل نیستند. سازمان خصوصی سازی 14 سال است که ماشین سازی تبریز را محاصره کرده است. 14 سال است که دست و بال ماشین سازی را بسته اند، در طی این سال ها یک ماشین جدید به خط تولید اضافه نکرده ایم! ما به هیچ کس نیاز نداریم از نظر مالی، همین که اجازه بدهند ماشین سازی تحت نظارت ارگان های نظارتی مقداری از زمین های ائل گولی را را بفروشد و در کارخانه هزینه کند خیلی از مشکلات حل می شود. امروز خط تولید ماشین سازی فرسوده شده و اگر نباشد تجربه و همت کارگرهای متعصب، مطمئن باشید از اینجا یک ماشین افزار درست بیرون نمی آید. ما در اینجا از جان مایه گذاشته ایم.»

رئیس شورای اسلامی کار گروه مادر تخصصی ماشین سازی تبریز تاکید می کند: «باید در ماشین سازی سرمایه گذاری جدید انجام بگیرد، سازمان خصوصی تنها رسالت فروختن کارخانه را ندارد، باید در کارخانه سرمایه گذاری کند. 14 سال است یک ریال در ماشین سازی تبریز هزینه نشده، در حالی که این مسیر در قانون خصوصی سازی پیش بینی شده بود و در قانون ذکر شده است که باید کارخانه نوسازی شود و به وضعیت ایده آل برسد تا به فروش برود، این ها روز به روز ماشین سازی را ذلیل تر می کنند به عوض نوسازی و رونق دادن آن. چنین چیزی کجای قانون خصوصی سازی آمده است؟ ما زمان می خواهیم تا ماشین سازی را دوباره راه بیاندازیم و رونق بدهیم، اما مسئله فوری ما حق و حقوق کارگران است.»

* گروه مادر تخصصی ماشین سازی تبریز را تکه تکه کردند

«امین شکرانی» یکی از اعضای شورای اسلامی کار نیز می گوید: «می دانید که یکی از شرایط فروش شرکت های دولتی، کوچک کردن آن هاست، شرکت هایی که بالای 2 هزار نفر پرسنل دارند، قابل واگذاری نیستند. در ماشین سازی سه بار از سال 81 تعدیل نیرو شده تا کارخانه قابل واگذاری شود! بعد کارهای کارخانه را برون سپاری کردند و به تدریج پرسنل را تعدیل کردند! ببینید اینجا گروه ماشین سازی تبریز بود که متشکل از چندین کارخانه از جمله صنایع نساجی، لیفتراک سازی، پمپیران، موتوژن، طرح سوزن و ریخته گری "گروه مادر تخصصی ماشین سازی تبریز" را تشکیل می دادند، اما ببینید چه بر سر این گروه بی رقیب آوردند؟»

وی با تاکید بر اینکه اگر ماشین سازی تا امروز سرپا ایستاده، به همت پرسنل متخصص و متعصبش بوده، می گوید: «تا امروز اکثر مدیرانی که به کارخانه آمده، مدیر سیاسی بوده اند. از سال 71 که در ماشین سازی تبریز خدمت می کنم، 9 مدیرعامل دیده ام: آقایان بهمنی، بادامچی، دانش، ناطق، جوکار، خدابخش، فروزان و خادمی. در میان این مدیران تنها دکتر ناطق و مهندس خادمی مدیران متخصص بوده اند. اینجا مدیر متخصص می خواست، اما در سال های گذشته کسانی مدیرعامل ماشین سازی شدند که تخصص شان تاریخ بود!»

* سازمان خصوصی سازی چه گلی بر صنعت ایران زده؟

وی با انتقاد شدید از عملکرد سازمان خصوصی سازی می گوید: «ببینید کدام واگذاری درست انجام شده و موفق بوده؟ سازمان خصوصی سازی بیاید و به این سوال پاسخ دهد که عملکردش در این سال های گذشته به توسعه کدام صنعت این کشور منجر شده است؟ از میان خصوصی سازی های انجام شده، تنها موتوژن موفق بوده، آن هم چون به شرکت الغدیر واگذار شده است. مابقی چطور؟ پمپیران، بنیان دیزل، بلبرینگ سازی، کمپرسورسازی، ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی و.... کدام موفق بوده؟ اینجا کسی با اصل 44 مخالف نیست، اما جناب رئیس سازمان خصوصی سازی برگرد و به عملکرد خودت نگاهی کن ببین چه گلی به سر صنعت زده ای؟ ما با وزیر اقتصاد جلسه داشتیم، گفتیم برای واگذاری دو تیم استقلال و پیروزی دنبال اهلیت می گردید، اما واگذاری ماشین سازی با این عظمت که به تنهایی همه بار صنعتی شدن ایران را به دوش کشیده، اهلیت نمی خواهد؟ خیلی ها فکر می کنند اینجا خودرو تولید می کنیم! بعضی مدیران استان و کشور حتی نمی دانند اینجا ما چکار می کنیم! ماشین سازی تبریز اساس و بیس صنعت کشور است، از اینجاست که صنعت خودروسازی رشد می کند، صنعت نفت پا می گیرد، صنایع نظامی و... همه وابسته به ماشین سازی تبریز هستند.»

* ما به کمک فوری نیاز داریم

«مسعود وندبلوری» از دیگر اعضای این شورا هم می گوید: «از مسئولین استان می خواهم به جد به فکر ماشین سازی تبریز باشند، سازمان خصوصی سازی می خواهد به هر طریقی باشد اینجا را بفروشد، آن ها جز این به هیچ چیز دیگری فکر هم نمی کنند. ما به کمک فوری نیاز داریم، ماشین سازی در وضعیت قرمز قرار دارد.»

«حسن صابر» یک عضو دیگر شورای اسلامی کار این شرکت تاکید می کند: «ما در این وضعیت به کمک فوری نیاز داریم، ما هنوز نتوانسته ایم آقای استاندار را زیارت کنیم و مشکلات مان را به ایشان برسانیم. ما حمایتی از استان ندیده ایم. ما از آیت الله شبستری تشکر می کنیم که از ما حمایت کردند و اجازه ندادند سال گذشته ماشین سازی به یک شرکت نا اهل واگذار شود. شرکتی که وارد کننده داروهای نیرو زا بود و سازمان خصوصی سازی می خواست ماشین سازی را مفت به این شرکت بدهد.»

* ماشین سازی تبریز باید از لیست واگذاری ها خارج شود

«امین شکرانی» اصل واگذاری گروه مادر تخصصی ماشین سازی تبریز را زیر سوال می برد و می گوید: «اینکه قانون اصل 44 باید اجرا شود، حرفی نداریم، اما در رابطه با بحث نحوه واگذاری و دسته بندی شرکت های قابل واگذاری باید بگوییم این کار توسط یک هیات چند نفره انجام شده و تصمیم این هیات قطعاً آیه قران نیست که خدشه ای به آن وارد نباشد. ما در خصوص اصل واگذاری ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی مشکل داریم، معتقدیم این کارخانه مادر تخصصی قابل واگذاری نیست و واگذاری آن خلاف قانون است. این کارخانه یک صنعت مادر است. ماشین سازی تبریز یک نعمتی در دست ملت ایران است که دارد این گونه ضایع می شود. 70 درصد مسئولان فکر می کنند اینجا خودرو تولید می شود! جالب است اگر اسناد ویکی لیکس را بررسی کنید، خواهید دید که چندین بار نام ماشین سازی تبریز در بین استاد ویکی لیکس آمده است. تنها کارخانه ای که تحریم شد توسط امریکا، ماشین سازی تبریز بود. ماشین سازی بدون شک یک کارخانه استراتژیک است و نمی شود به بخش خصوصی واگذار شود.»

وی تاکید می کند: «مدارک همه این ها وجود دارد و اگر بخواهید منتشر می کنیم. این ها شان ماشین سازی تبریز را خیلی خیلی پایین آورده اند که در کنار دیگر واحدها در لیست واگذاری ها قرار گرفته است. آقای پوری حسینی فکر می کند پس از فروختن ماشین سازی چه خواهد شد؟ آقای رئیس! بنیان دیزل را فروختید چه گلی بر سر صنعت زدید؟ این کارخانه مادر را فروختید که توسعه پیدا کند یا پاساژ بشود؟ فکر می کنید سرنوشت ماشین سازی پس از واگذاری بهتر از بنیان دیزل خواهد بود؟ این ها تا حالا همه مشتری هایی که آورده اند هیچ کدام لیاقت مدیریت ماشین سازی را ندارند. مطمئن باشید اگر ماشین سازی تبریز را واگذار کنند، سرنوشت بهتری از دیگر صنایع واگذار شده نخواهد داشت. فقط وسعت زمین ماشین سازی 54 هکتار است. تفکر ایجاد گروه مادر تخصصی ماشین سازی فقط در این کارخانه خلاصه نمی شد و برنامه های کلانی برای توسعه ماشین سازی بود. چند سال پیش اینجا سه هزار نفر کار می کردند، حالا 650 نفر مانده اند.»

* «اهلیّت» و «سنخیّت» در واگذاری ماشین سازی تبریز لحاظ نخواهد شد

کباری، رئیس شورای اسلامی کار ماشین سازی تبریز در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در بحث واگذاری ها اهلیت و سنخیت وجود دارد، اما متاسفانه هیات واگذاری تصویب نکرد که این مهم در مورد ماشین سازی اجرایی شود. یعنی در واگذاری ماشین سازی عملاً اهلیت و سنخیت خریدار ملاک نیست. ما معتقدیم اگر در بحث بررسی شرکت ها درست کارشناسی می شد، حالا قطع الیقین ماشین سازی تبریز جزو لیست واگذاری نبود. توجه کنید که در شمال شرق کشورمان به لحاظ مسائل سیاسی برخی کارخانه ها را از لیست واگذاری سازمان خصوصی سازی خارج شده اند، اما همین سازمان گروه مادر تخصصی ماشین سازی تبریز را (که بنیان صنعتی شدن ایران را نهاده) به هر قیمتی که شده می خواهد بفروشد.»

کباری ادامه داد: «آقایان عزیز! صنعت ایران مدیون ماشین سازی تبریز است، ایران خودرو، سایپا، همه قطعه سازان و مجموعه سازان، صنایع کشاورزی، صنایع نساجی، صنایع نظامی و حتی صنایع پزشکی مدیون ماشین سازی تبریز هستند. کسانی که ماشین سازی را به این روز انداخته اند هیچ می دانند چه می کنند؟ اگر واقعاً می خواهیم رونق اقتصادی ایجاد شود، اگر واقعا می خواهیم به اقتصاد مقاومتی عمل کنیم، باید از ماشین سازی تبریز و دیگر صنایع مادر حمایت شود. لازم نیست کارخانه جدیدی ایجاد کنید، از همین ماشین سازی حمایت شود، 10 هزار نفر می توانند در اینجا اشتغال داشته باشند.»

وی در پایان گفت: «تفکر جالبی در بخشی از مدیران بخش خصوصی وجود دارد، به آن ها گفته اند بیایید وام بدهیم به شما، در جواب گفته بودند اگر می خواهید از ما حمایت کنید، از ماشین سازی تبریز حمایت کنید! این ها دارند درخت را از ریشه می زنند و به برگ هایش آب می پاشند! اگر ماشین سازی رونق داشته باشد، صدها شرکت زیرمجموعه کوچک و متوسط رونق خواهند یافت.»

گفتگو از محمد سهرابی

منتشر شده در نصرنیوز

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

فکری نو { آشـ ـیــ ـانـ ـه اے بـ ـراے پـ ـرواز ! }

تا آزادی در انتقاد نباشد، ستایش ارزنده ای نیز وجود نخواهد داشت