تبلیغات
فکری نو { آشـ ـیــ ـانـ ـه اے بـ ـراے پـ ـرواز ! } - سال 94 بلبرینگ‌سازی تبریز دوباره احیا شد/ صنعت تولید بلبرینگ، صنعتی هایتک است
شنبه 29 اسفند 1394  01:58 ق.ظ    ویرایش: شنبه 11 دی 1395 02:00 ق.ظ

 مدیرعامل بلبرینگ‌سازی تبریز در گفتگو با "نصر":
سال 94 بلبرینگ‌سازی تبریز دوباره احیا شد/ صنعت تولید بلبرینگ، صنعتی هایتک است


مدیرعامل بلبرینگ سازی تبریز می گوید این شرکت در برنامه ای 10 ساله تولید بلبرینگ در ایران را تا 10 برابر افزایش می دهد.

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، شركت بلبرینگ ایران (IBC) در بیست و پنجم سپتامبر 1969 مصادف با هشتم آبان ماه 1348 با مشاركت شركت SKF سوئد، تأسیس شده است. این شركت، بلبرینگ و رولر برینگ‌های مخروطی را براساس مشخصات ارائه شده توسط ISO (سازمان استاندارد جهانی) تولید می‌كند.

كارخانه مدرن این شركت در کلان‌شهر صنعتی تبریز واقع شده و سالانه بالغ بر 5 میلیون عدد انواع برینگ و همچنین بالغ بر 12 میلیون عدد انواع ساچمه و رولرهای مخروطی در سایزهای مختلف تولید می‌كند. بلبرینگ‌های شیار عمیق یك ردیفه یكی از برینگ‌هایی است كه بطور بسیار وسیعی در صنایع اتومبیل سازی، تجهیزات صنعتی، ماشین‌های ابزار و لوازم خانگی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هشتاد درصد سهام شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز متعلق به بخش خصوصی و بیست درصد سهام نیز متعلق به شرکت سرمایه گذاری الغدیر وابسته به صندوق بازنشستگان کشوری است.

نام و آوازه IBC به جهت کیفیت کم نظیری که داشته و دارد از مرزهای کشور خارج شده و حتی به کشورهای اروپایی رسیده است. اما با کمال تاسف مشکلات اقتصادی سال های گذشته موانع زیادی در مقابل این شرکت و سایر تولیدکنندگان داخلی قرار داد که موجب خسران زیادی در این بخش شد. علاوه بر مشکلات اقتصادی کشور، این شرکت به جهت واگذاری سهام عمده خود به بخش خصوصی در سال های گذشته دچار مشکلات عدیده مدیریتی نیز شده بود که در مقاطعی موجب توقف فعالیت این کارخانه بی نظیر شده بود.

«آیدین ناجی پور» دکتری تخصصی مهندسی مکانیک در سال که رو به پایان است، مدیریت جدید شرکت بلبرینگ ایران را در دست گرفت و خبر از برنامه ها و طرح های جدیدی داد که رونق را دوباره به مروارید صنعت ایران باز می گرداند. ناجی پور گفته است طی برنامه های 2 ساله، 5 ساله، 10 ساله تولید شرکت بلبرینگ ایران 10 برابر شده و میزان اشتغال زایی آن به یک هزار نفر خواهد رسید.

* متکی به دیگران نیستیم

IBC7 (3).jpg

مدیرعامل شرکت بلبرینگ ایران (تبریز) به خبرنگار نصر می گوید: «شرکت SKF سوئد مادر صنعت برینگ جهان است و شرکت بلبرینگ ایران (تبریز) با همکاری و مشارکت این شرکت بنا شده است که بعداً شرکت بلبرینگ ایران با برند IBC خودش کار را ادامه داد. مجموعه شرکت بلبرینگ ایران انواع برینگ های مورد نیاز بازار ایران را با دانش فنی SKF تولید می کند و این شرکت واقعاً دانش فنی تولید انواع برینگ ها را در اختیار دارد. ما متکی به دیگران نیستیم و به عنوان یک شرکت مادر مطرح هستیم. ما در بخش تحقیق و توسعه، طراحی ها ادعا داریم صاحب تکنولوژی و مبتکر در صنعت برینگ هستیم. پایه تولید بلبرینگ ایران، خودرویی است، اما با انعطاف فنی با دیگر صنایع هم از جمله نظامی هم همکاری داریم.»

«آیدین ناجی پور» با بیان اینکه شرکت بلبرینگ سازی تبریز تنها تولید کننده و صاحب دانش فنی انواع برینگ در ایران و خاورمیانه است، گفت: «مطمئن باشید تیم فنی بلبرینگ ایران که پرسنل آن متخصص ترین افراد کشور در صنعت تولید برینگ هستند، توانایی تامین نیازهای صنایع کشور را دارند؛ بلبرینگ سازی دومی در ایران نیست و شرکت های دیگر وارد کننده هستند و برای ما هم البته رقیب شده اند و شرکت های خودروساز از آن ها خرید می کنند. البته ما به عنوان همکار سازمان ملی استاندارد ایران هستیم و هر گونه واردات برینگ باید با تایید شرکت بلبرینگ ایران صورت پذیرد و ما در گام بعدی توانایی تولید و داخلی سازی برینگ های وارداتی را داریم. قیمت تمام شده واردات بسیار بالاتر از تولید ماست، اما برخی دوستان علاقه شدیدی به واردات دارند.»

* سال 94 نقطه عطف بلبرینگ سازی تبریز بود

وی می افزاید: «ما سال 94 را نقطه عطف شرکت بلیریگ ایران می دانیم و از لحاظ فنی پیشرفت های چشمگیری در این سال داشتیم و اولین بار پس از شروع تولید، قرارداد تولید برینگ های خانواده پژو با ایران خودرو را بستیم. برینگ های پژویی نسل های جدیدی از بلبرینگ ها هستند که دو ردیفه هستند و لایسنس جدیدی برای این کار اخذ کرده ایم.»

IBC7 (1).jpg

ناجی پور به مشکلات به وجود آمده در سال های گذشته در این شرکت اشاره می کند و می گوید: «برخی مشکلات در گذشته بود که باعث متضرر شدن و توقف تولید بلبرینگ سازی شد. شرکت بلبرینگ ایران یک شرکت معمولی نیست و نقش بسیار حساس و حیاتی در صنعت کشور ایفا می کند. ما در گذشته مشکلاتی داشتیم که مقامات استانی را هم زیاد اذیت کرده بودیم، اما من از آقای نجاتی تشکر می کنم که همیشه حامی ما بوده است و کمک کرد تا بلبرینگ ایران دوباره زنده شود. ما برهه ای را پشت سر گذاشتیم که عده ای می گفتند که دیگر بلبرینگ سازی تبریز تمام شد، اما با لطف خداوند در سال 94 بلبرینگ سازی تبریز دوباره احیا شد و پشت سر هم مواد اولیه وارد شرکت شده و تولید به صورت مداوم انجام شد.»

* آشغال های چینی را با برند IBC می فروختند

مدیرعامل شرکت بلبرینگ ایران به ورود محصولات تقلبی با برند IBC به بازار اشاره کرد و گفت: «یک سری دوستان هم که قبلا در اینجا مدیریت کرده بودند و در هیات مدیره بودند، وقتی شرکت بلبرینگ ایران با مشکل مواجه شد، از فرصت پیش آمده سوء استفاده کردند و جنس های تقلبی را وارد بازار کردند. بلبرینگ های آشغال چینی را آوردند و به نام برند IBC به فروش رساندند. ما برای مقابله با این افراد برای اولین بار در صنعت کشور برای تک تک محصولات شرکت بلبرینگ ایران کد پیگیری تعریف کردیم و با اجرای طرح "اصالت کالا" مشتریان را مطمئن کردیم که محصولی که خریداری کرده اند ساخت شرکت بلبرینگ سازی تبریز است. برای اطمینان از اصالت کالا، شماره برچسب به شماره 3000151617 ارسال می شود و سیستم به صورت خودکار اصالت کالای خریداری شده را تایید می کند. خوشبختانه با این طرح جنس های تقلبی تا حد خیلی زیادی جمع شد. ما معتقدیم برند IBC متعلق به شهر تبریز، آذربایجان و ایران است و باید حفظ و تقویت شود.»

* 10 قدم جلو آمدیم، 100 قدم جلوتر بیایید

ناجی پور در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه تیم جدید مدیریتی شرکت بلبرینگ ایران عزم خود را برای کار جزم کرده است، گفت: «همیشه از مسئولان استانی خواهش داشته ایم که در برنامه های توسعه بلبرینگ ایران ما را کمک کنند. ما برنامه توسعه دو ساله، 5 ساله و 10 ساله داریم و تیم مدیریت جدید این شرکت با رویه آکادمیک و علمی پیش می رود. تیم فنی بلبرینگ ایران در بحث قرارداد برینگ های خانواده پژویی زحمت زیادی کشیدند. ما در بحث نوسازی خطوط تولید در اسرع وقت باید کار کنیم. مسئولان استان واقعاً ما را کمک کردند، آقای استاندار قبلا گفته بودند شما یک قدم جلو بیایید و نشان دهید می خواهید کار کنید تا ما 10 قدم جلو بیاییم، حالا به آقای استاندار می گوییم ما نه یک قدم، بلکه 10 قدم جلو آمده ایم و شما هم 100 قدم جلو بیایید تا صنعت یکتای تولید برینگ ایران در تبریز را توسعه دهیم.»

* دولت در نوسازی خطوط تولید به ما کمک کند

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بخش صنعت با مشکلات عدیده ای مواجه بود، گفت: «ما همه تلاش مان را انجام دادیم و دوباره بلبرینگ ایران را سر پا کرده ایم. ما فقط می خواهیم دولت در نوسازی خطوط تولید به ما کمک کند. ما در برنامه 5 ساله این شرکت 150 نفر کارگر جدید جذب خواهیم کرد و در برنامه 10 ساله تعداد اشتغال زایی بلبرینگ ایران را به یک هزار نفر خواهیم رساند. بستر کار برای ما به خوبی فراهم است و ما با علاقه آماده کار هستیم. شرکت بلبرینگ ایران یک مجموعه ویژه و خاص است، ما مدعی هستیم که در صنعت برینگ یک مجموعه مادر و مولد هستیم. ما علاوه بر شرکت های خودروساز، توانایی تامین نیازهای شرکت های بزرگ منطقه صنعتی غرب تبریز اعم از تراکتورسازی، ماشین سازی، موتوژن و... را هم داریم. اما شرکت تراکتورسازی برینگ های مورد نیاز خود را از چین وارد می کند و یا شرکت چرخشگر و دیگر شرکت های بزرگ تبریز برینگ های خود را از خارج وارد می کنند، در حالی که بلبرینگ سازی تبریز در همسایگی آن ها قرار دارد. مصرف بازار ایران در حدود 120 میلیون برینگ است و ما تنها 5 میلیون برینگ را تامین می کنیم که می توانیم خیلی بیشتر از این را تولید کنیم.»

مدیرعامل شرکت بلبرینگ ایران (تبریز) در ادامه با تاکید بر اینکه بستر کار و توسعه این صنعت در تبریز فراهم است، تاکید کرد: «هر چقدر مسئولین استان به صنعت بلبرینگ تبریز کمک کنند، جا دارد و صنعت بلبرینگ تبریز می تواند توسعه بیشتری پیدا کند. صنعت تولید بلبرینگ صنعتی هایتک است و کسانی را می شناسم که از چین خط تولید برینگ آوردند، اما موفق نشدند، چون تکنولوژی لازم را نداشتند. ما صاحب فناوری تولید انواع برینگ در ایران هستیم. متاسفانه برخی جذابیت های واردات به شرکت های بزرگ اجازه نمی دهد بیایند و بلبرینگ های تولیدی ایران را بخرند، در حالی که ما پشت گوش تراکتورسازی هستیم، اما آن ها از هزاران کیلومتر دورتر و از چین بلبرینگ وارد می کنند.»

* روزهای بدی را پشت سر گذاشتیم

ناجی پور می گوید: «ما روزهای بدی در سال های گذشته داشتیم، اما مسئولین استانی کمک مان کردند، مخصوصا آقای نجاتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کمک مان کردند و در خود استانداری هم بسیار دلسوزانه پشت ما ایستادند. اما دوباره می گویم، ما 10 قدم جلو آمده ایم و منتظر هستیم تا مسئولان استانی هم به قول هایی که به ما دادند عمل کنند.»

وی اضافه می کند: «چرا باید از 120 میلیون برینگ مصرفی کشور، 115 میلیون آن وارد شود؟ ما می توانیم مصرف بازار ایران با عالی ترین کیفیت تامین کنیم. ما در برنامه توسعه 10 ساله خواهیم توانست 50 میلیون برینگ تولید کنیم. اگر حمایت ها بیشتر باشد زودتر خواهیم توانست به این عدد برسیم. در برنامه 5 ساله شرکت، تولید 25 میلیون برینگ را برنامه ریزی کرده ایم، ولی واقعا به حمایت دولت نیاز داریم. ما الان علاوه بر برینگ های خودرویی، وارد بخش کشاورزی هم شده ایم و می توانیم این بخش را ساپورت کنیم، اما دوستان ما از ترکیه به قیمت سه برابر بلبرینگ سازی تبریز وارد می کنند، در حالی که کیفیت بهتری هم ندارند.»

* می توانیم تحت هر شرایطی نیازهای داخلی را تامین کنیم

مدیرعامل بلبرینگ سازی تبریز در ادامه به گسترش فعالیت های این شرکت اشاره می کند و می گوید: «ما به بخش صنایع هوایی هم ورود کرده ایم و نیازهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را تامین می کنیم. ما توانایی داریم تحت هر شرایطی نیازهای بازار داخلی را تامین کنیم. در صنایع نفتی هم توانایی تامین نیازهای این بخش را داریم و با کیفیت در حد SKF محصول ارائه کنیم. می دانید که تکنولوژی IBC را همان شرکت SKF سوئد بنیان گذاشته است و ما به جرات ادعا داریم که کیفیت بلبرینگ سازی تبریز کمتر از SKF سوئد نیست.»

IBC7 (2).jpg

ناجی پور اضافه می کند: «زمانی که مدیریت شرکت را قبول کردم، شرایط بسیار بحرانی بود. من به توان مجموعه بلیرینگ ایران ایمان دارم و آگاهانه این مسئولیت را بر عهده گرفته ام. الحمدلله با لطف خدا و تلاش تک تک تیم فنی، مهندسان و کارگران بلبرینگ سازی این شرکت راهبردی صنعت کشور دوباره راه اندازی شد. این یک افتخار بزرگ است برای کشور که تیم فنی بلبرینگ ایران با تلاش شبانه روزی توانستند دوباره این مجموعه را سر پا کنند. حالا مدیریت و پرسنل یک هدف مشترک دارند و آن رونق شرکت بلبرینگ ایران است.»

* رسانه ها می توانند فرهنگ کار را در جامعه نهادینه کنند

وی بر ضرورت اشاعه فرهنگ کار تاکید کرد و گفت: «همه ما باید کار کنیم و از کار برای خانواده مان نان ببریم. یک سری مسائل فرهنگی هستند که باید در جامعه اصلاح شوند. جامعه باید به این اعتقاد برسد که باید کار کند. کار کردن باید ارزش تلقی شود و جامعه کسی را که کار می کند و پیشرفت می کند را ارزشمند بداند نه اینکه دلالی ارزش شود و کار عار شود. اگر این تعریف در جامعه تغییر پیدا کند، خیلی مسائل حل می شود.»

مدیرعامل بلبرینگ سازی تبریز از توجه پایگاه خبری، تحلیلی نصر به صنایع استان تقدیر کرد و گفت: «از نگاه دلسوزانه شما به صنعت تشکر می کنم و معتقدم این رسانه ها هستند که خواهند توانست، با جریان سازی و فرهنگ سازی، فرهنگ کار را در جامعه نهادینه کنند و مسئولان دولتی را با بخش صنعت آشتی دهند.»

IBC7 (4).jpg

ناجی پور در پایان گفت: «تصمیمی که گرفته ایم این است که در همه نمایشگاه های کشور حضور پیدا کنیم. بعضی ها واقعاً فکر می کنند بلبرینگ سازی تبریز تعطیل شده است. بعضی دوستان در حد کلان شایع کرده بودند که بلبرینگ سازی تبریز سال ها قبل تعطیل شده است تا بتوانند جنس های وارداتی خودشان را به فروش برسانند! حتی بعضی از مدیران دولتی هم فکر می کردند که درب بلبرینگ سازی تبریز تخته شده است! اما ما هنوز هستیم و با قدرت به کارمان ادامه خواهیم داد. البته شاید قبلا به دلیل مشکلات مدیریتی که وجود داشت، برخی ها حق داشته باشند این طور فکر کنند. محصولات تقلبی هم که وارد بازار کرده بودند شاید دلیلی بر این مساله شده بود. ما به هر حال فکر می کنیم اگر مدیران صنایع با هم تعامل بیشتری داشته باشند، خواهند توانست هم افزایی بهتری داشته باشند و دست در دست هم صنعت آذربایجان و کشورمان را جلو ببرند.»

* گفتگو از محمد سهرابی

منتشر شده در نصرنیوز

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

فکری نو { آشـ ـیــ ـانـ ـه اے بـ ـراے پـ ـرواز ! }

تا آزادی در انتقاد نباشد، ستایش ارزنده ای نیز وجود نخواهد داشت