تبلیغات
فکری نو { آشـ ـیــ ـانـ ـه اے بـ ـراے پـ ـرواز ! } - استقبال از واگذاری گروه ماشین‌سازی تبریز به «شستا»
پنجشنبه 4 شهریور 1395  05:45 ب.ظ    ویرایش: سه شنبه 15 خرداد 1397 05:46 ب.ظ


در گفتگوی «نصر» با اعضای شورای اسلامی کار گروه ماشین سازی تبریز مطرح شد:
استقبال از واگذاری گروه ماشین‌سازی تبریز به «شستا»


اعضای شورای اسلامی کار گروه ماشین سازی تبریز از احتمال واگذاری این شرکت به «شستا» استقبال کردند.
به گزارش سرویس اقتصادی «نصر»، پس از کش و قوس های 14 ساله و ناکام سازمان خصوصی سازی برای واگذاری گروه مادر صنعتی ماشین سازی به بخش خصوصی، این بار شاهد واگذاری این گروه مادر صنعتی به صندوق ورشکسته بازنشستگی فولاد ایران بودیم که با اعتراضات گسترده ای مواجه شد تا گره مشکلات حقوقی و مدیریتی این همچنان بسته بماند.

به دنبال عملکرد سوال برانگیز سازمان خصوصی سازی در بلاتکلیف نگه داشتن گروه ماشین سازی تبریز، پرسنل این شرکت هفته گذشته چهار روز متوالی تجمع اعتراض آمیزی برگزار کردند. به دنبال تحولات اخیر در گروه ماشین سازی تبریز، خبر نگار «نصر» در حالی که این شرکت نه مدیرعامل و نه سرپرستی دارد، به سراغ اعضای شورای اسلامی کار گروه ماشین سازی رفت تا مهمترین مطالبات آن ها رسانه ای کند.


***

* خواسته های ما تنها پرداخت شدن حقوق معوق نبود

"سید محمدعلی کباری" رئیس شورای اسلامی کار گروه ماشین سازی تبریز می گوید: «پس از اعتصاب 4 روزه پرسنل گروه ماشین سازی آقای فرماندار به ماشین سازی آمدند و خوشبختانه از پیگیری های مثمر ثمری خبر دادند که تا تیر ماه مطالبات کارگران تسویه شد. اما خواسته های ما تنها پرداخت شدن حقوق معوقه نبود؛ پرداخت حقوق معوقه چهارمین خواسته ما بود و خواسته اول ما تعیین تکلیف نهایی گروه ماشین سازی است. دومین خواسته ما تعیین هیات مدیره و مدیرعامل لایق و درخور گروه ماشین سازی است تا بتواند مشکلات کارخانه را حل و فصل کند.»

وی افزود: «در فضای پسا تحریم و سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید ماشین سازی را فعال تر می دیدیم، اما متاسفانه امسال گروه ماشین سازی تبریز با مشکلات بیشتری مواجه شد. رونق ماشین سازی تبریز یکی از بهترین جلوه های تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند باشد که متاسفانه هنوز محقق نشده است. اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی نماند، باید به شرکت هایی مانند ماشین سازی ارزش قائل شویم. رونق ماشین سازی تبریز می تواند دهها کارخانه دیکر را تجهیز و رونق ببخشد و اقتصاد مقاومتی همین است. ما خواستار توجه جدی مسئولین به تعیین تکلیف فوری و توسعه گروه ماشین سازی تبریز هستیم.»

* عملکرد سازمان خصوصی سازی ماشین سازی را در وضعیت قرمز قرار داده است

«مسعود وندبلوری» نائب رئیس این شورا هم می گوید: «از مسئولین استان می خواهم به طور جدی به فکر ماشین سازی تبریز باشند. عملکرد سازمان خصوصی سازی ماشین سازی را در وضعیت قرمز قرار داده است. پرداخت حقوق معوقه کارگران یک مُسکن زودگذر است و ما به طور جدی و فوری می خواهیم گروه ماشین سازی تعیین تکلیف شود. متاسفانه تا صدایی از کارگران بلند نشده، مسئولین توجه نمی کنند.»

وی با انتقاد شدید از نحوه اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی ادامه می دهد: «ظاهرا هدف سازمان خصوصی سازی از اجرای اصل 44 تنها و تنها فروش شرکت ها و واریز آن به خزانه دولت بوده و پیگیری وضعیت بعدی آن مورد توجه دولت و سازمان خصوصی سازی نیست.»

* اینجا کارخانه تولید پفک نیست!

«امین شکرانی» یکی از اعضای شورای اسلامی کار نیز می گوید: « سازمان خصوصی سازی در اجرای اصل 44 قانون اساسی ماشین سازی را 14 سال است که زمین گیر کرده است. متاسفانه تا کنون هم ماشین سازی را بلاتکلیف نگه داشته است و ماشین سازی در 14 سال گذشته اجازه هیچ گونه ابتکار عمل مدیریتی نداشته است.»

وی با تاکید بر اینکه "ماشین سازی نگین صنعت ایران است"، می گوید: «اینجا کارخانه تولید پفک نیست، اینجا ماشین سازی تبریز و مادر صنعت ایران است. این چه نوع برخوردی است که با ما می شود؟ زمانی که من در ماشین سازی استخدام شدم، بیشتر از 4 هزار نفر در اینجا کار می کردند. بدانیم قطعا معضل بیکاری با توسعه ماشین سازی و امثال آن حل خواهد شد. به بهانه واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی در سال های گذشته واحدهای مادر صنعتی منطقه صنعتی غرب را فلج کرده اند. آقایان خصوصی سازی، قصد مقام معظم رهبری از ابلاغ اصل 44 توسعه و رونق صنایع کشور بود، نه تعطیلی و اخراج کارگران آن ها. واقعا چه کسانی باید به این مسئله توجه کنند؟»

* خواسته اصلی ما تعیین تکلیف فوری گروه ماشین سازی تبریز است

«حسن صابر» عضو دیگر شورای اسلامی کار گروه ماشین سازی تبریز گفت: «خواسته اصلی ما تعیین تکلیف فوری گروه ماشین سازی تبریز است. ما از طلا بودن پشیمان شده ایم و دولت و وزارت اقتصاد لطف کرده و ما را مس کنند. ماشین سازی 14 سال است همه جانبه تحریم شده است. 14 سال است ما را به ستوه آورده اند. گروه ماشین سازی 50 سال قدمت دارد و برند آن جهانی است چرا خرابش می کنید؟ چرا باید به جاری اینکه روز به روز ارزشمند می شدیم، حالا روز به روز ارزش ماشین سازی کمتر می شود؟»

* لزوم ادغام شرکت ریخته‌گری در گروه ماشین سازی تبریز

اما مشکلات شرکت ریخته گری گروه ماشین سازی هم از طرف دیگری قوز بالای قوز برای مادر صنعت ایران شده است و ادامه مشکلات در واحد ریخته گری، ممکن است مواد اولیه و ریخته شرکت ماشین سازی نرسد و این گروه با مشکلات پیچیده تری مواجه شود. اعضای شورای اسلامی کار با تاکید بر اینکه ماشین سازی تبریز و شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز دو عضو جدایی ناپذیر یکدیگر هستند، خواستار ادغام دو شرکت و یا دستکم مدیریت هماهنگ و مشترک این دو شرکت بزرگ هستند.

«امین شکرانی» در این خصوص می گوید: «ریخته گری هم با مشکلات بزرگی مواجه هست نمی تواند قطعات ریخته ما را تامین کند. سازمان خصوصی سازی کمر ماشین سازی را شکست. حالا حقوق دادند، مواد اولیه نیست که کار کنیم!»

«محمدعلی کباری» نیز تاکید می کند: «ریخته گری ارتباط مستقیمی با ماشین سازی دارد و با مشکل مواجه شدن آن، لاجرم خط تولید ماشین سازی هم متوقف خواهد شد. معتقدیم باید اگر هم دو شرکت دوباره ادغام هم نمی شوند، باید هیات مدیره و مدیریت مشترکی داشته باشند. این دو شرکت باید بصورت گروه مدیریت شود تا مشکلاتی پیش نیاید، چون این دو شرکت واقعا جدایی ناپذیر هستند.»

* استقبال از «شستا»

وی در خصوص احتمال واگذاری گروه ماشین سازی تبریز به "شستا" نیز گفت: «ما بیشتر تمایل داریم که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران متولی مدیریت گروه ماشین سازی تبریز باشد، اما اگر به هر دلیلی این امر میسر نشد، از واگذاری ماشین سازی به شستا حمایت می کنیم.»

هفته گذشته نیز استاندار آذربایجان شرقی از احتمال واگذاری گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز به مجموعه «شستا» خبر داد.

"اسماعیل جبارزاده" در واکنش به تشدید مشکلات گروه ماشین سازی تبریز در هفته های اخیر، به خبرنگار «نصر» گفت: «در مورد ماشین سازی تبریز نشست های متعددی طی هفته های اخیر با وزرا و مسئولین مربوطه داشتیم و نهایتاً مهمترین بحثی که روی آن توافق شده، تعیین تکلیف نهایی گروه ماشین سازی است. با توافق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیات مدیره و مدیرعامل جدید این شرکت به زودی معرفی می شود تا مدیریت استان هم بتواند حمایت های خود برای اصلاح ساختار و نوسازی خط تولید ماشین سازی تبریز را انجام دهد.»

جبارزاده از احتمال واگذاری گروه ماشین سازی تبریز به «شستا» خبر داد و گفت: «من با وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تحویل گرفتن مدیریت شرکت معظم ماشین سازی تبریز مذاکره کردم و پیشنهاد کردم که از پذیرش مسئولیت این شرکت هراس نداشته باشند چرا که واقعا این شرکت به عنوان یک صنعت مادر در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موثر خواهد بود که سهام آن هم در این صورت به کارگران باز می گردد. من در جلسه ای که با دکتر ربیعی داشتم به ایشان گفتم که اگر گروه ماشین سازی وارد زیر مجموعه وزارت تعاون شود، ما راحت تر و با انگیزه مضاعفی برای حل مشکلات و توسعه این شرکت کمک خواهیم کرد.»

فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی (عاشورا) تصریح کرد: «ما معتقد هستیم با واگذاری گروه ماشین سازی تبریز به «شستا» شاهد حل مشکلات و بازگشت این شرکت به روزهای طلایی خود خواهیم بود. همچنین واگذاری این شرکت به مجموعه ای مانند شستا که با بحث تولید آشنایی دقیقی دارد می تواند با هم افزایی نیروها باعث شکوه دوباره این صنعت شود.»

* گفتگو از محمد سهرابی

منتشر شده در نصرنیوز

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

فکری نو { آشـ ـیــ ـانـ ـه اے بـ ـراے پـ ـرواز ! }

تا آزادی در انتقاد نباشد، ستایش ارزنده ای نیز وجود نخواهد داشت